Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Lelaki Lebih Boros Dari Wanita ?



Agak mengejutkan statistik yang dikeluarkan Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK), dari 2007 hingga Februari 2010, seramai 25,107 atau 69% daripada 36,547 pelanggan perkhidmatan pengurusan kredit di agensi itu adalah lelaki.


Ini bermakna lelaki lebih suka berbelanja berbanding wanita. Di manakah rasionalnya dakwaan ini?


Mungkin tidak rasional dakwaan ini kerana wanita sering dikaitkan dengan hobi ‘membuang duit’ iaitu membeli-belah, namun hakikatnya lelaki muda merupakan golongan yang paling ramai dibelenggu hutang kerana kegagalan menguruskan kewangan.




Di dapati lelaki suka mengumpul hutang sejak awal bekerja dan apabila berumah tangga, hutang semakin menimbun sehingga gagal dibayar menyebabkan mereka terpaksa mendapatkan khidmat AKPK untuk keluar daripada masalah itu.


Adakah ini petunjuk bahawa lelaki seorang yang boros? Secara purata:-

  • Lelaki berusia 20 - 30 tahun menyumbang kepada 15.4% yang mendapatkan khidmat AKPK
  • Lelaki berusia 30 - 40 tahun menyumbang kepada 44.6% atau 16,286 orang mendapatkan khidmat itu bagi melangsaikan hutang.
  • Lelaki berusia 40 - tahun ke atas menyumbang kepada 14,622 iaitu 40%.

Faktor yang menyumbang kepada permasalahan ini ialah:-

  • Boros berbelanja 
  • Gagal dalam perniagaan
  • Gagal merancang kewangan
  • Perbelanjaan perubatan yang tinggi
  • Gagal membayar hutang kad kredit
  • Hilang pekerjaan

Walaupun statistik ini menjawab segala kemusykilan, bagi aku lelaki boros pun di sebabkan oleh wanita.Yelah bayangkanlah perbelanjaan untuk perkahwinan pun dah menelan RM 30 000, beli kereta RM 70 000, beli rumah RM 250 000. Itu belum lagi kira perbelanjaan dapur dan perbelanjaan harian. Semua ini untuk wanita juga. Betul tak ?


Adios~~~

Comments
6 Comments

6 comments:

::ienafazlyna:: said...

betulll....lelaki even jarang shopping, tp sekali shopping..maakkk aaaaiiii...beribu kejap jek abes..

ParkAir said...

tapi mungkin betul kot. aku memang x reti simpan duit. awek aku pandai plak. bleh la aku pau dia hehe.

kenwooi said...

haha.. really? i think it depends on each individual =P

Sharinginfoz said...

hmm nampaknya lelaki lebih dari 30 tahun lagi berisiko kan...

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

tapi kena pikir juga,...
pompuan keluar membeli belah..
sape yg memayongnya..
dah tentu la lelaki..

Juaini Jamaludin said...

sbg seorang prmpn, i rs laki tak lah boros. sbb duit diorang selalu habis pun dkt si prmpn. hakikat. tapi ada jugak lelaki, kalau dah shopping tu mmg kalah prmpn. haha.

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget