Kad pintar untuk perkhidmatan lif biasanya digunakan di kediaman kondominium atas faktor keselamatan yang lebih ketat dan privasi. Nampaknya ia menjadi cara baru untuk mengatasi masalah penduduk yang liat membayar khidmat penyelenggaraan.
Setiap kali lif rosak penduduk mula menuding jari menyalahkan kegagalan pihak pengurusan pangsapuri tersebut. Malangnya ada sesetengah penduduk enggan membayar yuran penyelenggaraan. Ini membuatkan sukar bagi pihak pengurusan untuk membaiki lif.
Memang tidak adil kepada penghuni yang melunaskan tanggungjawab membayar wang penyelenggaraan bulanan, mereka turut terkena tempiasnya. Lalu jalan penyelesaian dicari dan akhirnya kad pintar ini diperkenalkan.
Langkah memperkenalkan kad pintar ini adalah sebagai pengajaran kepada mereka yang liat membayar yuran penyelenggaraan. Kalau tak bayar silalah gunakan tangga ya. Kalau rumah anda tingkat 1 kira ok la tapi bayangkan rumah anda tingkat 18. Macam mana nak angkat tong gas ke rumah ya?..
Fikir-fikirkanlah...
Adios~~~~