Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Jadi Gemuk Kerana Banyak Hutang?


Menurut kajian yang dilakukan oleh saintis di Jerman, golongan yang banyak hutang mempunyai potensi dua kali ganda untuk gemuk berbanding mereka yang dapat menguruskan kewangan dengan berhemah.


Penemuan ini  menarik perhatian kepada fenomena di negara-negara Kesatuan Eropah serta Amerika Syarikat yang kini mempunyai semakin ramai rakyat yang banyak berhutang dan mendedahkan mereka kepada risiko obesiti.


Menurut kajian itu, walaupun status sosioekonomi jelas mempunyai kaitan dengan kesihatan, ia tidak pula mengaitkan seseorang dengan tabiat berhutang.


Untuk menyiasat bagaimana hutang memberi kesan kepada kesihatan, para penyelidik telah membandingkan data yang diperoleh daripada 949 orang yang menerima kaunseling akibat kes hutang kronik dengan satu kumpulan 8,318 orang lain yang dikategorikan tidak banyak hutang.


Hmm.. satu penemuan yang menarik ini. Tapi bagi aku tak semestinya gemuk kerana banyak hutang tapi ia mungkin salah satu sebab berlakunya kegemukan. Orang kurus pun mungkin banyak hutang sebab tak cukup makan. Duit yang ada habis di gunakan untuk membayar hutang...Setuju tak?


Adios~~~

Comments
5 Comments

5 comments:

ParkAir said...

kadang2 kajian sainstis ni macam merepek2 pulak..

aku x bayar lagi hutang ptptn. adei.

cik EPAL said...

hutang ada kena mengena dengan bentuk badan ke?? :)

Sharinginfoz said...

hmmm memang betul tu, biasalah reseacher kan nak buktikan something biarlah mereka dengan kerjanya

shaa bonitaa said...

wohh...kne elak bnde ni neh..takot la obes ni :p

velasrizal said...

kadang2 sainstis ni nak nama je..

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget