Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Diet Dengan Banyak Tidur?


Satu kajian yang diterbitkan di Archieves of Internal Medicine, bahawa tidur di katakan boleh melawan kegemukan badan, manakala orang yang kurang tidur cenderung menjadi gemuk.

Kajian ini dilakukan terhadap 1000 orang dan mendapati jumlah tidur dapat menurunkan Indeks Massa Tubuh (suatu ukuran kegemukan yang di perolehi dari perbandingan berat badan dan tinggi badan).

Mereka yang gemuk di dapati kurang tidur kira-kira 1.8 jam jika di bandingkan dengan mereka yang berat badannya normal. Dengan penambahan 20 minit dari waktu tidur setiap malam, ini dapat menurunkan Indeks Massa Tubuh.

Bagaimana ini berlaku? Dari kajian, di dapati bahawa seorang yang kurang tidur akan menurunkan hormon protein yang menaikkan nafsu makan yang di sebut leptin dan meningkatkan hormon lainnya yang menyebabkan keinginan untuk makan.

Ini berita baik kepada mereka yang gemuk. Tak sangka kan dengan tidur pun kita dapat berdiet. Tapi jangan jadikan ini alasan untuk anda tidur sepanjang hari kerana ini boleh menyebabkan produktiviti anda menurun. Maklumlah bila banyak tidur ni menyebabkan kita jadi malas.

Fikir-fikirkanlah.. Adios~~

 

Comments
2 Comments

2 comments:

ParkAir said...

tapi aku selalu tido dan perutku semakin buncit!

Sharinginfoz said...

apa lagi tidur banyak2.. especially selepas makan

Ada Iklan Tapi Tak Click???

Perlu Ke Kereta Mahal

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget