Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Satelit NASA Jatuh Terhempas Ke Bumi Hilang ?



SATELIT NASA JATUH TERHEMPAS KE BUMI HILANG ? 


BREAKING NEWS


Satelit NASA yang jatuh terhempas ke bumi  dilaporkan hilang dan gagal dijumpai setakat hari ini. Pihak NASA belum menjumpai serpihan dan debu daripada Upper Atmosphere Research Satellite (UARS) seberat 6 tan ini yang terhempas ke bumi Jumaat lalu.


Kini ia menjadi satu misteri kini kerana satu daripada bahagian satelit itu pun masih belum ditemui. Setakat ini belum ada mana-mana pihak termasuk pihak pentadbiran angkasa lepas Amerika Syarikat (NASA) yang tahu secara tepat di mana serpihan-serpihan itu berada.


Pihak NASA mempercayai yang serpihan Satelit UARS ini yang jatuh terhempas ke Bumi jatuh ke dalam Lautan Pasifik, tetapi lokasi tapak serpihan belum ditentukan walaupun ada laporan dari suri rumah di Florida mendakwa serpihan satelit jatuh di belakang rumah mereka.




Untuk rekod, semasa ia jatuh ke bumi, UARS pada awalnya dikesan melalui Pantai Timur Afrika merentasi Lautan Hindi, kemudian Lautan Pasifik merentasi utara Kanada dan utara Lautan Atlantik ke satu point di barat Afrika. 


Kebanyakan daripada transit UARS adalah melalui kawasan perairan, dengan beberapa penerbangan merentasi Kanada dan barat Afrika.


Satelit itu adalah lebih kecil daripada Stesen Angkasa Mir (seberat 135 tan) yang jatuh ke bumi pada 2001 atau Skylab seberat 100 tan yang terhempas pada 1979.




Para sainstis NASA mengesahkan peluang 1 dalam 3,200 untuk serpihan satelit itu menimpa sesiapa. Setakat ini juga belum ada sebarang laporan serpihan menimpa sesiapa. 


Disebabkan dua pertiga bumi diliputi air, maka serpihan dari angkasa kerap kali akan jatuh ke dalam kawasan berair maka satelit NASA yang jatuh terhempas ke bumi  yang dilaporkan hilang ini kemungkinan besar jatuh di Lautan Pasifik.


NASA juga mengingatkan kepada orang ramai, jika terjumpa serpihan yang mungkin adalah serpihan dari satelit UARS, agar tidak menyentuhnya kerana bimbang akan kemudaratannya. Sebaiknya melaporkan terus kepada pihak NASA... 



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~  

Comments
3 Comments

3 comments:

Unknown said...

jatuh then hilang???

jatuh hari jumaat???

uikshhhh, apa pun, kuasa Allah...

Noor Fatin said...

lor, hilang kat mana pulak? wuwuwu

amirah said...

kalau jatuh dlm laut susah la nak kesan kan

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget