Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted




Menurut sumber, cukai 6% topup telefon prepaid dan pek simkad akan di kenakan mulai 15 September 2011 ini. Pelanggan prabayar akan dimaklumkan melalui SMS bermula tengah hari ini mengenai cukai perkhidmatan itu. 


Para pelanggan juga boleh merujuk kepada laman web syarikat telekomunikasi masing-masing untuk maklumat lanjut mengenai cukai 6% topup telefon prepaid dan pek simkad yang akan di kenakan mulai 15 September 2011 ini.


Untuk rekod, Akta Cukai Perkhidmatan 1975 memerlukan syarikat telekomunikasi mengenakan levi cukai perkhidmatan pada kadar tertentu terhadap perkhidmatan telekomunikasi, termasuk perkhidmatan prabayar mudah alih.




Ini sama seperti cukai perkhidmatan yang dilevi terhadap pembelian makanan dan minuman daripada restoran dan hotel.


Kalau dulu syarikat telco ni mampu menyerap cukai 5% tapi sejak cukai di naikkan kepada 6% bermula 1 Januari 2011, syarikat telco ini mula kehilangan keuntungan.


Sekarang ini syarikat telco ini dah tak mampu nak tanggung beban cukai ini lalu terpaksa memindahkannya cukai 6% topup telefon prepaid dan pek simkad ini kepada pengguna.


Untuk rekod, selama ini syarikat telekomunikasi mensubsidi hampir RM 378 juta sebulan hanya untuk menyerap kos cukai yang dikenakan kerajaan.




Jadi, terpaksalah sekarang, pengguna telefon prepaid menyerap kos tersebut. Pengguna postpaid pasti dah biasa dengan cukai 6% ini. Memang boleh nampak dalam penyata bulanan. 


Bagi pengguna prepaid pasti akan merasa kesannya. Kalau nak beli topup RM 30 maka nilai yang perlu dibayar ialah RM 31.80 ( RM1.80 sebagai cukai). Bersediakah anda untuk menanggung beban ini ?


Nak salahkan syarikat telekomunikasi 100% pun tak boleh juga sebab dah tak tertanggung dah subsidi yang semakin meningkat atau boleh tak kita salahkan "pihak" yang membuat keputusan menaikkan cukai kepada 6% ?


Mungkin dalam suratkhabar nanti akan dapat lihat kenyataan rasmi dari menteri menyatakan "cukai 6% topup telefon prepaid dan pek simkad di Malaysia adalah yang terendah di kalangan negara-negara Asia Tenggara"... 



Apa pendapat anda mengenai isu ini?



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~

Comments
5 Comments

5 comments:

Sharinginfoz said...

berita yang tak berapa gembira

Saiazuan said...

memang kurang gmbira dgn ni, tp aku trima dari sudut +ve :)

d_tieah said...

Benci!!!!!!!!!!!!! Dorang dah banyak untunglah!!!!!!!!!!!!!! Mana ade rugi!!!!!!!!!!!!! Tiap hari akan ada orang topupppppppppppppp..

Entry Terbaru : Topup Dan Pek Sim Baru Naik Harga

biskut said...

kan selama nih pengguna prepaid dah biasa bayar cukai, korang tak ingat ker?

TOPUP FOR ALL said...

you may like this http://www.kpetopup.com/

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget