Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Murtabak Bazar Ramadhan Yang 'Enak'



Pergilah mana-mana bazar Ramadhan pasti kita akan melihat betapa ramainya peniaga menjual murtabak berbanding makanan-makanan yang lain.


Jika terlewat tiba di bazar Ramadhan jawabnya melepaslah merasai kelazatan murtabak untuk berbuka. Itulah penangan murtabak yang menjadi pilihan ramai ketika bulan Ramadhan.


Namun begitu tahukah anda ada segelintir peniaga murtabak tidak meneitikberatkan kebersihan sehingga menggunakan telur yang tidak di basuh dahulu. 




Kebanyakan telur ini tidak dibasuh sebelum digunakan. Jikapun dibasuh, ia diletak semula di atas bekas telur yang sama. Kita semua maklum  bahawa telur keluar dari saluran  najis ayam..


Di dapati ramai peniaga tidak membasuh tangan ketika menebar kulit murtabak dan memegang bahan-bahan lain. Najis ayam mengandungi E Coli dan Samonella yang mana boleh menyebabkan keracunan makanan.




Rasanya langkah peniaga seperti gambar di atas dapat meyakinkan pembeli bahawa telur yang digunakan dibasuh sebelum digunakan. Ini juga 1 langkah pemasaran yang baik.


Peniaga murtabak perlu mempunyai etika dalam perkara ini. Menitikberatkan aspek kebersihan adalah 1 tanggungjawab dalam penyiadaan makanan. Jika pembeli 'cop' anda tidak menjaga kebersihan nescaya pembeli anda akan lari dan akhirnya anda juga yang akan rugi...


Adios~~~~

Comments
9 Comments

9 comments:

azzey said...

Velasrizal: sbg pembeli, kita mesti lbh prihatin. ini berkait dgn apa yg masuk ke dalam perut kita dgn halal @ tidaknya makanan itu.......

saya_arief said...

murtabak sedap dimakan begitu sahaja..
:D

diriku said...

soal keracunan 1 hal..soal mknn 2 bersih atau x kena dititikberatkan..makanan bercampur ngn najis, apa hukumnya klu mkn..
slm ziarah =]

Halimkk said...

Kebanyakan bazar ramadan yang saya pergi semuanya tak basuh telur. Setakat ni yang saya jumpa hanya 1 gerai kat nilai.

Encik Tikus said...

hahahhaa

Sharinginfoz said...

memang kekadang or most of the time kita macam buat2 lupa kan

Confirmed Buat Duit @Nuffnang

cikgu isza said...

ada orang suka pejam mata jer..
susah kalau masing2 tak tahu kewajipan masing2..

Yiedpozi said...

betul cakap cikgu isza tu, susah kan kalau masing2 x tau kewjipan masing2....

AdaSomething said...

aku setuju....penting untuk kta sebagai pembeli...peniaga kene la pk...yg mereka juga ada tanggungjawab sbg peniaga...
membasuh telur sebelum digunakakn tu adalah pekara sunnah rasulluah...

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget