Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Bubur Lambuk Kampung Baru Kuala Lumpur



Apabila tibanya bulan Ramadhan, Kampung Baru, Kuala Lumpur pasti menjadi tumpuan ramai.gara-gara bubur lambuknya yang dikatakan cukup istimewa dan berbeza daripada kebanyakan bubur lambuk yang dihasilkan di tempat lain.


Bermula seawal jam 4 petang, orang ramai telah mula beratur untuk mendapatkan bubur istimewa tersebut walaupun ianya hanya akan diagihkan secara percuma selepas solat Asar iaitu kira-kira jam 5 petang.




Di percayai bahawa resipi turun-temurun yang digunakan menjadi punca orang ramai terus 'ketagih' dengan keaslian rasa dan keharuman aroma bubur lambuk Kampung Baru ini. .


Memang permintaan terhadap bubur lambuk ini tidak pernah susut. Kalau lewat berbaris maka terpaksalah 'berputih mata' kerana bubur lambuk Kampung Baru telah habis.




Biasanya pihak qariah masjid akan memasak sehingga 15 periuk sehari bagi menampung permintaan orang ramai. Setiap periuk boleh menghasilkan hampir 4,000 bungkus bubur lambuk. Itupun boleh licin dalam setengah jam sahaja.


Secara peribadi saya pernah menikmati bubur lambuk Kampung Baru ini sejak2 tahun lepas. Kalau boleh nak ambil hari-hari tapi masalahnya tidak di ketahui pada hari apakah bubur lambuk ini akan dimasak. Biasanya pada awal & hujung Ramadhan. Tarikh sebenar tidak di ketahui... 


Adios~~~~

Comments
5 Comments

5 comments:

MOFASAD said...

nak gak merasa bubur lambuk diorang!!!








psstt... jom komen video raya yang wa buat... dekat sini

azzey said...

Velasrizal: agaknye mmg sedap sgt kot......tu yg laku tu......:)

saya_arief said...

lame suda tak makan bubur lambuk..
ade owang nak belanje x..?

noor afzan said...

ada makan semalam.
ayah bawa balik
hehe~

DS said...

Bubur lambok diorg ni memang terkenal..sedap la katakan..

BN Youth Lab
Mohor Maju Berwajah Baru

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget