Menurut 1 laporan, rakyat negara berbelanja sekitar AS$1.1 bilion (kira-kira RM3.42 bilion) pada tahun ini bagi membeli produk kosmetik dan kecantikan.
Jualan runcit industri kosmetik dan kecantikan pada tahun ini diramal meningkat lebih tinggi berbanding AS$850 juta (RM2.64 bilion) yang dicatat empat tahun lalu.
Berdasarkan perkembangan ini, ia menunjukkan orang Malaysia tidak kedekut untuk berbelanja demi kecantikan.
Kebanyakan pelanggan pula terdiri daripada remaja belasan tahun sehingga wanita berusia bersedia untuk mengeluarkan belanja bagi menjaga dan menghias tubuh badan mereka.
Menurut seorang pakar solekan rakyat Malaysia semakin mengambil berat tentang fesyen, solekan dan gaya rambut walaupun masih ketinggalan berbanding negara-negara Asia lain yang lebih "berani" bergaya seperti Singapura, Jepun dan Hong Kong.
Kecantikan luaran itu penting untuk keyakinan diri tetapi secara peribadi kecantikan 'dalaman' juga harus di utamakan kerana jika hati kita bersih, keserian itu akan terpancar di raut wajah kita...
Adios~~~~