Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Rakyat Malaysia Lebih Gemar Tinggal Di Luar Negara ?



Kaji selidik oleh iProperty.com Malaysia (www.iproperty.com.my) mendapati lebih ramai rakyat Malaysia gemar tinggal di luar negara berbanding negara sendiri.


Melalui maklum balas diterima daripada 454 responden, sebanyak 62% lebih gemar tinggal di luar negara, 28% memilih Malaysia sebagai rumah mereka dan 10% tidak pasti dengan pilihan mereka.


Generasi muda adalah golongan terbesar memilih untuk tinggal di luar negara kerana peluang besar dan tidak mempunyai komitmen jangka panjang.




Golongan lebih matang memilih untuk tinggal di Malaysia kerana keselamatan kewangan dan sosial, gaya hidup bandar pada kadar rendah serta mempunyai komitmen.


Secara keseluruhannya, ramai yang berpandangan Malaysia perlu menyediakan iklim pekerjaan yang lebih menarik untuk menarik rakyat Malaysia di luar negara pulang berkhidmat di tanah air. 


Secara peribadi, adalah lebih baik tinggal di tanah tumpah darah kerana masing-masing pasti punya 'tanggungjawab' terhadap ibu bapa, keluarga, saudara mara, masyarakat, agama dan negara amnya.


Adios~~~~

Comments
6 Comments

6 comments:

Sharinginfoz said...

memang betul tapi kalau sekali sekala pi jalan2 ok juga kan

azzey said...

velasrizal: mungkin nk cr pengalaman kt tpt baru kot.....

haslina said...

bg akak lah...im prefer duduk malaysia....susah senang tetap disini..
;))

nadey said...

tp kan....aku ade pendapat sendiri.......mmg la lg elok kalo aku berbakti pd negara sendiri...tp dr sudut budaya.....berbeza....

aku ade bc 1 novel....kisah benar la ni....budaya islam ni malaysia dh mcm tercemar.....contoh aku sendiri la....g karok ke...tgk wayang tu xelok but kt sini dh mcm budaya........so bile kt sane...dorg dpt beza...yg islam dan bukan islam....so pemikiran penulis novel tu ...lebih bgus tok mendidik anak2 ....sbb dorg dpt dididik ...org islam xg kelab mlm...org islam kene tutup aurat...beza islam dan bukan islam sgt ketare kan....lg2 kt negara barat!

kwn aku dok rusia skung blaja sane,....die skung sgt2 dh berubah...sbb die kate budaya kt sana sgt lain berbanding kt msia....kalo nk tau islam kt russia agak kuat....

tp tu pendapat aku je huhuhuh xtau la kan...

sebenarnye bergantung pd diri sendiri ...campak kt mane2 pon kalo ade iman...kite xberubah

Yatre Hayati said...

dok melaysia boleh raya banyak perayaan !!

Anonymous said...

Betul, nadey. Kawan ibu saya yang pernah ikut suami ke switzerland pun kata camtu. di switzerland, tak ada kedai2 24jam yang memudahkan anak2 muda melepak. kelab ada tapi tutup 11 malam. warga switzerland, walaupun bukan beragama islam, kebanyakannya tak berfoya-foya membuang masa di tempat camni..waktu malam ialah masa untuk keluarga memakan sama2 dan eratkan silaturrahim.... kereta/trafik kurang, udara bersih, sebab ramai naik basikal...bila bawa family je baru naik kereta.

yang jadi banyak problem tu bila dia balik m'sia...anak2 jadi liar, asyik nk keluar rumah, amalan agama pun lupa dek banyak godaan...walaupun m'sia tanah tumpah darah, kadang2 luar negara lebih baik dari beberapa segi lain yang kita tak nampak melainkan kita alami sendiri, baru tau. omputih pon kadang2 lagi beradab dari orang sendiri.

farha

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget