Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Lemah Bahasa Inggeris Punca Siswazah Menganggur


Kajian Persekutuan Pekilang-Pekilang Malaysia (FMM) mendapati siswazah yang lemah dalam bahasa Inggeris (BI) dan kemahiran berkomunikasi merupakan antara punca utama kepada masalah pengangguran di kalangan siswazah di negara ini.

Ini adalah jawapan mengapa siswazah menganggur adalah kerana kelemahan dan kekurangan pelajar itu sendiri.

Bagi aku apa yang penting kuasai dulu bahasa Inggeris kerana dunia hari ini menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi sedunia. Kebanyakan syarikat syarikat di Malaysia ni menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar. Kalau nak kerja nak tak nak anda kena menguasai bahasa Inggeris.

Apa yang anda boleh lakukan adalah cuba baca artikel @ surat khabar dalam  bahasa Inggeris setiap hari. Kalau anda minat bahagian sukan, bacalah laporan sukan dalam surat khabar tu.

Lagi satu jangan malu untuk bertutur dalam bahasa Inggeris. Sebut je walaupun ayat anda terabur. Yang penting confident level anda.

Sepengalaman aku kerja di Bank, ada seorang Tan Sri xxxx yang jadi pelanggan aku, bila dia bercakap dalam bahasa Inggeris memang hancur beb. Sumpah tak tipu. So kalau dia yang berpangkat Tan Sri tu tak malu, anda juga tak perlu malu nak bertutur dalam bahasa Inggeris.

Nak 100 daya tak nak 1000 dalih kan. So pelan pelan la belajar bahasa Inggeris ni. Jangan cepat putus asa.

Selamat Mencuba ya.. Adios~~~

   

Comments
5 Comments

5 comments:

fitri oh fitri said...

menyokong2. ckp lah english.





http://fitridzulkifli.blogspot.com

KakChik said...

entri yang bagus. mahirkan diri menggunakan bahasa kita tapi dalam masa yang sama pastikan bahasa inggeris juga kita kuasai dengan baik, manfaatnya untuk diri sendiri juga.

kata seorang kawan, "nak seribu daya, tak nak sepatah kata"

-ROCKprincess- said...

btul2...
english is important means of communication...
blaja arr english...

dgr lagu pown kire blaja english gak...
xsusah pown...
huhu...

MBMMBI said...

english ni penting utk connection. majoriti dunia guna english.

http://mbmmbi.blogspot.com

Anonymous said...

SALAH. MEREKA TAK NAK USAHA.KERJA DAHULU KEMUDIAN BELAJAR SAMBIL BEKERJA.BANYAK KERJA SEBENARNYA.KES MEMILIH KERJA FAKTOR UTAMA.

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget