Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Nanu Baharudin Pegang Anjing ?



Nanu Baharudin pegang anjing ini? Jangan terkejut. Mungkin ini hobi baru beliau. Nampaknya dah makin ramai artis beragama Islam yang pegang anjing antaranya Sharifah Sofea dan Baby ResQ.


Tapi kenapa dalam banyak-banyak haiwan kenapa Nanu Baharudin pegang anjing. Kan banyak lagi haiwan lain yang boleh di jadikan haiwan peliharaan dan di pegang seperti kucing, hamster, iguana atau ikan. 


Maklumlah kita sebagai orang melayu agak sensitif jika ada di kalangan kita yang beragama Islam yang memegang atau memelihara anjing. Silap hari bulan, isu Nanu Baharudin pegang anjing boleh jadi isu besar.




Sebenarnya pegang atau peluk anjing tak bukanlah HARAM seperti mana yang dikatakan oleh sesetengah masyarakat Melayu di Malaysia ini. 


Menyentuh najis Mughollazoh tidak haram. Apa yang dinyatakan oleh hukum feqah ialah apabila kita menyentuh najis Mughollazoh kita dikehendaki menyucikannya dengan bersamak iaitu membasuh dengan air yang telah dicampurkan tanah sekali dan membilasnya dengan air mutlak sebanyak 6 kali. 


Yang Haram berkaitan babi dan anjing ialah memakannya bukan menyentuhnya. Kita perlu jelas pandangan Islam terhadap dua makhluk yang Allah cipta ini. Kedua-duanya adalah ciptaan daripada Allah dan Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia sebaliknya setiap sesuatu itu ada hikmahnya. 


Walaupun kita dah jelas dengan hukum pegang anjing ini rasanya masyarakat melayu kita ini masih kuat kepercayaan mengatakan pegang anjing itu HARAM. Untuk mengelak dari terus di pandang negatif oleh masyarakat adalah lebih baik JANGAN pegang langsung anjing..


Untuk membaca tentang lebih lanjut hukum memegang anjing atau babi boleh baca di Blog Ustaz Ashraf dan blog Ustaz Nor Amin  ini....



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~

Comments
7 Comments

7 comments:

ISZA said...

salam ramadhan buat velasrizal..

saya_arief said...

salah tu tidak.
tapi xkan la xdek menatang lain mau buat pets..
demm..

Rean said...

terkjot tgk gmbr ni..ish3..

Zura Tahir said...

jatuh haram kalau pegang dlm keadaan basah kan...tp kan baik kalau kita ikut minat Rasul kite...Rasul sendiri sayangkan kucing...

Noor Fatin said...

mcm dah xde benda lain dia nak pegang..wuu

eila said...

bela hamster best time dia dok lari2 kat roda 2 comey kot....

ParkAir said...

Tu patung anjing je tu, heheh..

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget