Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Kali ini admin nak share dengan anda semua niat solat Tarawih dan cara melalukan solat Tarawikh. Manalah mana tahu ada yang di luar sana mahu belajar tapi malu bertanya kepada ustaz atau ustazah, bolehlah rujuk tutorial ini


Waktu solat Tarawih di lakukan  selepas menunaikan sembahyang Fardhu [Isyak] sehinggalah ke larut malam. Sembahyang Terawih ditunaikan dengan kumpulan 2 rakaat, pada tiap-tiap 1 kali takbiratul-ihram kemudiannya dilakukan lagi sehingga genap rakaat yang dikehendaki. 



1.  Niat solat Tarawih:






2.  Bacaan Selawat, Tasbih dan Doa Solat Tarawih


  • Setelah selesai melakukan solat fardu Isyak, maka bolehlah dimulakan Solat Tarawih dengan bacaan-bacaan berikut.














F.  Baca doa berikut selepas selesai rakaat ke 8 atau ke 20, iaitu rakaat terakhir solat Tarawih.





G.   SOLAT SUNAT WITIR


  • Setelah selesai Solat Tarawih, sebelum meneruskan solat sunat Witir. Bilal akan menyeru :




  • Disambut jama’ah dengan lafaz;





Cara Melaksanakan 2 Rakaat Pertama


  • Lafaz niatnya pada setiap dua rakaat pertama:





  • Sekiranya solat sendirian, tinggalkan perkataan di dalam kurungan;


             Bacaan selepas Fatihah:

             Raka’at pertama: Surah Al-A’laa
             Raka’at kedua: Surah  Al-Kafiruun



Selawat Selingan


  • Sesudah salam, Bilal membacakan selawat



Jama’ah menyambut dengan ucapan;





Cara Melaksanakan Satu Rakaat Terakhir


  • Jamaah terus berdiri untuk mengerjakan satu lagi raka’at Witir. Lafaz niat pada satu rakaat terakhir



  • Pada raka’at terakhir, selepas Fatihah, dibaca 3 surah berikut;

              Al-Ikhlas,
              Al-Falaq dan
              An-Naas.




Berdoa Qunut


  • Bermula malam 16 Ramadhan, disunatkan membaca Doa Qunut selepas berdiri tegak dari rukuk, iaitu belum melakukan sujud pertama.




Berdoa  


  • Selesai mengerjakan Solat Witir disunatkan mengucapkan tasbih sebelum berdoa :







  • Boleh dibaca doa-doa berikut:






Peringatan :- 


  • Lafaz niat di atas boleh digunakan untuk semua orang. Jika menjadi imam atau makmum, pilih salah satu perkataan tersebut dari dalam kurungan.  Jika solat berseorangan perkataan di dalam kurungan tidak perlu dibaca.

  • Penentuan sesuatu surah seperti yang disebutkan itu hanyalah untuk memudahkan kita mengingati bilangan rakyat sahaja dan kerana itu seseorang boleh membaca mana-mana surah atau ayat yang diingatnya.

  • Begitu juga tentang peraturan berselawat antara rakaat-rakaat  solat sunat  tarawih kerana tujuannya adalah untuk menambahkan lagi ibadat pada bulan yang mulia ini.


Hukum mengerjakan sembahyang tarawih adalah sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut) tak mengira lelaki atau perempuan. Sembahyang tarawikh lebih afdal dikerjakan secara berjemaah di masjid, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah S.A.W.




Sumber : - Shafiqolbu.wordpress.com



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~

Comments
6 Comments

6 comments:

Ardini Humaira said...

Alhamdulillah.. malam ni malam pertama solat terawih :) kat sarawak.. isyak awal hehe

Anonymous said...

Terima kasih untuk posting ni. Semoga kita semua mendapat berkah yang sepenuhnya pada bulan Ramadan mubarak ini, insyallah.

Ummu Kasir

AZLITA AZIZ said...

Assalamualaikum dik...

Terima kasih kerana berkongsi ilmu.. akak minta izin untuk share di blog akak boleh ye.. kita panjang-panjangkan ilmu.. semoga usaha adik di berkati dan dirahmati..

Anonymous said...

X fhm lah.please explain.

aie said...

Syukron..

singel90 said...

Hemm... saya tak dpt nk faham... surah2 tu pun tak tahu nk baca..

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget