Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Ranking indeks kebebasan media 2011 yang di keluarkan baru-baru ini  menyaksikan Malaysia menduduki tangga 143 daripada 196 negara yang disenaraikan sebagai negara yang mempunyai media masa yang bebas.


Kajian yang dibuat oleh Freedom House di Amerika Syarikat menujukkan akhbar di Malaysia masih tidak bebas di mana Malaysia yang mendapat 64 mata berkongsi kedudukan dengan Madagascar dan Angola !




Kalau di bandingkan dengan negara Asia Tenggara, Filipina, Indonesia, Thailand dan Kemboja menduduki tangga yang lebih tinggi daripada Malaysia.


Filipina terletak di tangga 93, Indonesia di tangga 108. Akhbar di kedua-dua negara dikategorikan sebagai 'separa bebas'. Thailand pula di tangga 138 dan Kemboja di tangga 141. Kebebasan media di kedua-dua negara itu di kategorikan 'tidak bebas'.




'Berita baik' bagi Malaysia adalah ia disenaraikan di atas Singapura (150), Brunei (163), Vietnam (177), Laos (184) dan Myanmar (191).


Menurut kajian itu, 10 negara teratas adalah Finland, Norway, Sweden, Belgium, Iceland, Luxembourg, Andorra, Denmark, Switzerland, Liechtenstein, Belanda dan Palau.


Manakala 10 negara yang paling buruk pula adalah Burma, Cuba,Guinea, Eritrea, Iran, Libya, Korea Utara, Turkmenistan dan Uzbekistan.


Anehnya laporan Freedom House ini tidak pernah di keluarkan di media arus perdana. Kalau laporan tentang pertumbuhan ekonomi negara ke pengukuhan nilai Ringgit berbanding Dollar ke mesti di highlightkan dalam media.


Tetapi bila ada laporan yang tidak menyebelahi Malaysia, kalau boleh mesti nak cuba elak dari  di siarkan di media arus perdana. Di situ je dah nampak dah ketidakbebasan media arus perdana di Malaysia..


Velasrizal Rodriguez


Adios~~~~

Comments
3 Comments

3 comments:

amirah said...

takde ranking2 ni pun nampak sgt ketidakbebasan nya..dh same dgn madagascar..mcm katun je

Tieah Madian said...

Betul jugak kan.. Ngee :) Tapi memang takde kebebasan pun.. Hahaha..

Entry Terbaru : Facebook Dilanda Video SPAM Kematian Osama Bin Laden

Noor Fatin said...

jauh ketinggalan tuuuuuuuuuuu. adess

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget