Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Jom Lawat Ladang Teh Di Cameron Highland



Cameron Highland merupakan kawasan pelancongan tanah tinggi yang popular di Malaysia bagi pelancong dalam dan luar negeri. Salah 1 tarikan pelancongannya ialah ladang teh.


Baru-baru ni saya berkesempatan melawat ladang teh di Cameron Highland. Sekarang dah ada jalan baru dari Raub ke Cameron Highland so tak lah jauh sangat. Ada dalam 2 jam perjalanan.






Inilah dia signboard menyambut tetamu. Nama ladang ini ialah Cameron Bharat Plantations. Ladang teh ini terletak di antara Ringlet dan Tanah Rata.






Di ladang teh ini, bukan sahaja anda dapat menikmati pemandangan  yang indah tetapi juga anda boleh turun ke ladang teh ini untuk melihat pokok teh dengan lebih dekat tetapi anda dilarang memetik daun teh ini.






Di sini ada juga kedai menjual produk-produk dan hasil keluaran Cameron Bharat Plantations. Antaranya ialah produk berasaskan teh, tembikar, cenderahati dan banyak lagi.






Selain itu, terdapat juga cafe yang menyediakan makanan dan minuman bagi pengunjung sambil menikmati pemandangan ladang teh.


Kalau anda ada kesempatan datanglah ke sini melawat ladang the di Cameron Highland ini. Memang menjanjikan 1 pengalaman yang tak akan anda lupakan...


Velasrizal Rodriguez


Adios~~~~

Comments
7 Comments

7 comments:

Sharinginfoz said...

lama tak pi cameron highlands ni

NOOR FATIN said...

xpenah lagi sampai. huhu.. cantik tempat dia..

cikgu isza said...

bilalah nak pergi lagi..
teh.. akak tak berapa..

Dazzling Colours said...

penah pegi sekali je.. tu pun masa standard 6..
lawa betul gamba ladang teh tu :)

Zura said...

dah pegi dah..mmg pengalaman yg best...xsah pegi CH kalau xsinggah situ...suke tgk ladang teh tue dr atas...nmpak cm karpet je..

amirah said...

bila la ada rezeki nak pergi sini lagi..ermmm

Anonymous said...

Assalamualaikum

Cameron Highland tidak secantik dan sesejuk dulu sebab pihak berkuasa takut pada perakus-perakus Cina yang membuka ladang haram merata tempat tidak kira di kawasan lereng bukit sehinggalah ke tepi-tepi jalan dari Ringlet hinggalah ke Brincang

Kecantikan yang masih ada di Cameron Highlands yang masih ada hanyalah warisan hasil usaha kolonial British, dan ladang-ladang teh lama seperti Bharat Tea dan BOH.Kita hanya mewarisi sahaja kebetulan tinggalan penjajah, bermakna kita tidak ada keupayaan, sensitiviti terhadap keindahan yang Allah jadikan ini, sebaliknya lebih mduah untuk dimusnahkn untuk keuntungan singkat. Berbanding penjajah walaupun menjajah negara ini, tetapi masih ada rasa menghargai keindahan alam bumi Malaysia ini.

Tiada nilai tambah kencantikan melainkan kemusnahan yang dibiarkan oleh pihak berkuasa. Wallahua'lam apakah sebenarnya yang berlaku di sebalik semua ini (nak dituduh rasuah nanti jadi fitnah), Cameron Highland di ambang kemusnahan. Salah satu contoh terkini ialah Tragedi tanah runtuh perkampungan orang Asli Sungai Ruil.

Fikir-fikirkan

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget