Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Gempa bumi pada 8.9 skala richter dan tsunami setinggi 4 meter telah melanda Jepun pada 11 Mac 2011. Ini telah menghanyutkan kereta dan meruntuhkan bangunan di sepanjang perairan dekat pusat gempa.


Setakat ini jumlah kematian akibat telahpun mencecah ratusan orang. Gempa bumi itu dilaporkan berlaku pada jam 2.46 petang dan diikuti siri gegaran kuat termasuk 7.4 magnitud kira-kira 30 minit selepas itu.




Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.


Dilaporkan, gempa susulan turut berlaku dalam tempoh tiga jam selepas itu. Ini merupakan gempa bumi terkuat dalam sejarah 140 tahun  gempa bumi melanda Jepun.




Keadaan itu juga dilaporkan menyebabkan kebakaran dan tanah runtuh. Pusat penapisan di Chiba berhampiran Tokyo dilaporkan turut mengalami kebakaran.


Serentak dengan perkembangan ini, beberapa negara seperti Cina dan Taiwan juga mengeluarkan amaran tsunami kepada penduduknya supaya berpindah.



Bagi penduduk di persisir pantai terutamanya di Sabah dan Terengganu di nasihatkan supaya berhati-hati dan sentiasa mengikut nasihat pihak berkuasa bagi mengelakkan kejadian yang tidak di ingini...


Velasrizal Rodriguez


Adios~~~~

Comments
2 Comments

2 comments:

Meen said...

Latest info..that earth quake was the strongest ever hit Japan in 300 years

Sharinginfoz said...

memang teruk tsunami yang melanda kali ini

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget