Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Universiti Islam Malaysia (UIM) bakal ditubuhkan di Cyberjaya. Universiti Islam Malaysia (UIM) ini ialah sebuah universiti penyelidikan  khusus bagi pelajar pasca siswazah yang terbuka kepada pelajar dalam dan luar negara.


Secara amnya sistem pembelajaran di UIM ini berteraskan Islam dan berada di bawah naungan Majlis Raja-Raja. 


Universiti ini akan dibangunkan di atas tanah seluas 27 hektar dengan struktur seni bina Islam dan istana Melayu termasuk pembinaan sebuah masjid serta menara jam sebagai lambang diraja.


Yang penting UIM bukanlah duplikasi (tiruan) Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) kerana ia adalah pusat penyelidikan khusus bagi pengajian Sarjana dan PhD serta sebagai penyambungan semula Kolej Islam Malaya (KIM) yang ditubuhkan sebelum ini atas persetujuan Raja-Raja Melayu.


Untuk rekod, sesi pengambilan pertama pelajar diadakan Jun 2012 dan mereka yang terpilih akan mengikuti pengajian di kampus sementara di Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Bangi. 


Universiti ini mengutamakan mereka yang berpengalaman dalam bidang masing-masing untuk menjalankan penyelidikan dalam pelbagai disiplin termasuk sains, kejuruteraan dan sains sosial, berteraskan Islam. 


Buat masa ini belum diputuskan lagi sama ada universiti ini berstatus institusi pengajian tinggi awam  (IPTS) atau swasta (IPTA). Mungkin sebelum sesi pengambilan pada Jun 2012 ini kita akan mengetahui status universiti ini.


Apa yang diharapkan ialah universiti Islam Malaysia (UIM) ini dapat melahirkan lagi ramai cendikiawan-cendikiawan Islam dalam apa jua bidang yang diterokai sekaligus mengangkat nama Malaysia sebagai negara yang mempraktikkan ajaran Islam secara menyeluruh....



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~

Comments
3 Comments

3 comments:

Unknown said...

semoga universiti ni boleh tingkatkan lagi martabat islam

dinz said...

dimana semua urusan pentadbiran dan surat menyurat UIM nie ye, mohon diinformkan..

emi21081 said...

bagaimana nak mohon jawatan di u.i.m?

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget