Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Laman Web 1Malaysia Digodam Hacker Indonesia !



Laman web 1Malaysia digodam hacker Indonesia hari ini di percayai akibat tidak berpuas hati dengan kejayaan Malaysia menggondol pingat emas Sukan SEA 2011 menewaskan Indonesia 4-3 dalam penentuan sepakan penalti.


Front page laman web 1Malaysia yang digodam ini memaparkan imej seorang kanak-kanak yang memakai topi lambang Indonesia sedang membuang air kecil ke atas bendera Malaysia dan terdapat perkataan 'FUCK'.


Antara mesej yang ditinggalkan ialah "this site has been hacked by Tofan Batam" serta logo besar bertulis "Darkness Batam".


Tindakan itu tidak melibatkan kandungan penulisan atau bahan lain tetapi bersifat ‘defacement’ iaitu mengubah visual laman web berkenaan.
Kemahiran seperti itu biasanya dimiliki ‘system crackers’ yang akan menceroboh masuk ke pelayan web (server) dan mengubah rupa hadapan sesuatu laman web itu.


Di percayai lama web 1Malaysia digodam kira-kira jam 6 pagi tadi (24 Nov 2011). Kini laman web ini berstatus "under maintenance" dipercayai untuk proses pemulihan.


Setakat ini, apa yang dapat dilihat ialah pelayan atau server laman itu tidak boleh diakses secara baik sepanjang pagi ini selepas laman web 1Malaysia digodam oleh pengodam.


Diharapkan pihak SKMM dan pihak Polis menyiasat kejadian yang memalukan imej Malaysia ini. Semoga perkara ini tidak berlaku lagi di masa akan datang...



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~

Comments
2 Comments

2 comments:

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget