Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Dapat Email Phising Dari Ambank !



Jenayah siber bukanlah perkara baru. Ia bukan sahaja berlaku di Malaysia, tetapi melibatkan masalah antarabangsa. Banyak kes melibatkan jenayah siber telah dikesan, malah, ramai rakyat Malaysia juga menerima akibat daripada aktiviti jenayah yang menggunakan ruang siber sebagai mediumnya. 


Antara contoh jenayah siber yang popular ialah :-

  • Spamming - iaitu menghantar iklan yang tidak dikehendaki secara berlebihan ke dalam akaun e-mel mangsa.
  • Phising - iaitu menyamar sebagai laman web sah dan seterusnya memujuk mangsa mengklik pautan melalui e-mel yang seterusnya akan membawa bersama maklumat sulit pengguna.
  • Salami -  iaitu perbuatan mencuri wang berulang kali pada kuantiti yang sangat kecil.
  • Hacking - Memasuki atau mengubah program atau data tanpa kebenaran (pencerobohan komputer)

Baru-baru ini saya telah menerima emel phising kononnya dari Ambank yang meminta saya mengesahkan transaksi perbankan yang terakhir saya.


Apabila saya klik pada link yang disediakan, 1 pop up skrin window baru keluar yang memaparkan laman web perbankan internet Ambank iaitu AmOnline. 


Ini bermakna untuk mengesahkan transaksi perbankan saya yang terakhir, saya perlu memasukkan Login ID dan password saya. 





Memang sah-sah ini semua phising untuk mencuri maklumat peribadi pengguna. Pihak bank TIDAK PERNAH meminta penggunanya untuk mengemaskini transaksi terakhir mahupun mengemaskini maklumat peribadi melalui perbankan internet. 


Paling kelakar sekali ialah saya TIDAK PERNAH ADA AKAUN AMBANK ! apatah lagi melakukan transaksi di kaunter atau kiosk Ambank. Nampaknya serkap jarang si penjenayah siber ini tidak mengenai sasaran. Kesian...


Kepada mereka yang ada menerima emel kononnya dari bank untuk mengemaskini maklumat peribadi anda, saya nasihatkan anda untuk hubungi pihak bank untuk pengesahan. Selain itu anda juga boleh buat semakan melalui alamat laman web perbankan internet bank itu. Kalau yang palsu, alamatnya sedikit lain dari yang asli...


BERSAMA MENCEGAH JENAYAH !



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~ 

Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget