Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Spain Juara (Pemenang) EURO 2012 !



Spain Juara (Pemenang) EURO 2012 !


Spain muncul juara (pemenang) EURO 2012 selepas menewaskan Italy 4-0 di pentas final EURO 2012 yang berlangsung di Stadium Olimpik Kiev, Ukraine 2 Jualai 2012.


Spain membuka jaringan awal menerusi tandukan David Silva yang mendapat hantaran cantik dari Cesc Fabregas untuk meletakkan Spain mendahului 1-0.


Malang menimpa pertahanan kental Italy, Chiellini apabila terpaksa dikeluarkan dan digantikan dengan Balzaretti akibat kecederaan pada minit ke 21 sekaligus menjadi titik tolak kepada kejatuhan Italy.




Sepanyol menambah derita Italy dengan gol kedua hasil jaringan bek kiri Spain, Jordi Alba yang melakukan counter attack merembat menewaskan Gianluigi Buffon di gawang Italy. Kedudukan separuh masa pertama tamat dengan kedudukan Spain 2-0 Italy.


Pada separuh masa kedua, Spain terus mendominasi permainan. Italy terpaksa memasukkan Thiago Motta dan Antiono Di Natale untuk memburu gol penyamaan.


Malangnya Thiago Motta dilanda kecederaan dan terpaksa dikeluarkan dan memaksa Italy bermain dengan 10 orang kerana telah membuat 3 pertukaran.




Ini nyata menjejaskan rentak permainan Italy apabila Spain mendominasi permainan dan Italy dilihat banyak bertahan menahan asakan bertali arus Spain


Kemasukan Fernando Torres yang menggantikan Cesc Fabregas nyata berbaloi apabila beliau bijak melepasi perangkap offside lalu melepaskan rembatan menewaskan Gianluigi Buffon untuk gol ke 3 Spain pada minit ke 84.




Torres sekali lagi memperdaya pertahanan Italy apabila melorongkan bola kepada pemain gantian, Juan Mata untuk menjadikan kedudukan 4-0. 


Kedudukan 4-0 kekal sehingga tamat perlawanan. Spain mempertahankan kejuaraan Eropah buat kali ke 2 berturut-turut dan ini tropi berprestij antarabangsa buat Spain dalam 5 tahun (EURO 2008, Piala Dunia 2010 dan EURO 2012).


Tahniah buat Spain yang bergelar Juara Eropah buat kali kedua berturut-turut. Viva Espana !




Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~

Comments
2 Comments

2 comments:

Sharinginfoz said...

baguslah spain menang

Ardini Humaira said...

dni tak tengok bola hehehehe :D

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget