Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Real Madrid Kelab Paling Kaya Di Dunia 2010/2011



Real Madrid telah di sahkan sebagai kelab paling kaya di dunia dengan pendapatan 479 million euros (£438m). Ini adalah berdasarkan laporan tahunan Deloitte mengenai jumlah hasil keuntungan kelab-kelab bolasepak Eropah untuk tahun yang berakhir 2010/2011


Seteru utama Real Madrid, Barcelona pula muncul sebagai kelab ke 2 paling kaya di dunia dengan nilai 451 million euros (£398m) manakala bekas kelab paling kaya di dunia, Manchester United pula jatuh ke tangga ke 3 kelab terkaya di dunia dengan nilai 367million euros (£349m). 


Menurut sumber, walaupun hasil pendapatan United meningkat namun tidak mampu memintas Real Madrid dan Barcelona yang mempunyai hak untuk berunding secara terus dengan syarikat penyiaran TV tanpa memerlukan orang tengah.


Kegagalan United layak ke pusingan ke 2 Liga Juara-Juara Eropah bakal menyaksikan jurang pendapatan antara United dengan 2 kelab gergasi Sepanyol ini semakin lebar dan mungkin akan di pintas Bayern Munich tahun ini.  


Jom kita terjah senarai kelab-kelab terkaya di dunia 2011/2011 :- 




Juara Eropah 5 kali, Liverpool pula jatuh 1 anak tangga ke tangga ke 9 jauh di belakang Bayern Munich, Arsenal, Chelsea, AC Milan dan Inter Milan. Jika The Reds gagal layak sekurang-kurangnya ke Liga Eropah musim hadapan, Liverpool akan terkeluar dari ranking 10 kelab terkaya di dunia.


Kesimpulannya, setiap kelab perlu melayakkan diri bermain di peringkat Eropah jika mahu kekal dalam senarai kelab paling kaya di dunia.


Manchester City pula bakal menjadi antara 10 kelab terkaya di dunia tahun 2012 ini apabila menjalinkan kerjasama 10 tahun bersama Etihad dengan nilai penajaan bernilai £400 million.


Kelab milik usahawan Malaysia, QPR dan Cardiff City tidak berada di dalam senarai 20 kelab terkaya dunia. Mungkin masih jauh perjalanan kedua-dua kelab ini untuk menjadi antara yang terkaya di dunia.


Walaupun 2 kelab yang membawa lambang Malaysia ini tidak tersenarai namun yang penting ialah kejayaan kedua-dua kelab ini dapat membantu membangunkan bolasepak Malaysia dari akar umbi dan semoga suatu hari nanti ada pemain Malaysia beraksi untuk kelab-kelab ini...



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~

Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget