Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Muar yang dahulunya di kenali sebagai Bandar Maharani kini diisytiharkan sebagai Bandar Diraja Johor. Sebelum ini Bandar Diraja ialah Johor Bahru dan Johor Lama di Kota Tinggi.  


Pengisytiharan Muar sebagai Bandar Diraja dibuat Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sempena majlis sambutan Maulidur Rasul Peringkat negeri 1433 Hijrah di Masjid Sultan Ibrahim, Muar. 


Dengan pengisytiharan tersebut, daerah ini akan menjadi bandar contoh bagi negeri ini termasuk dari segi kebersihan yang ketika ini kurang memuaskan.


Bandar Muar adalah bandar utama di Johor malangnya pembangunannya tidak pesat sehingga ada yang menggelar bandar ini sebagai 'bandar pencen'. Secara amnya, Muar memang sesuai untuk golongan yang mahu kedamaian dan ketenteraman.


Jom kita kenali antara tempat tempat penting di Muar yang menjadi lokasi tumpuan ramai :-




Daerah Muar terletak di barat laut negeri Johor, Malaysia. Daerah Muar terdiri daripada bandar Muar itu sendiri dan juga daerah kecil Tangkak. Muar bersempadan dengan negeri Melaka (Sungai Rambai) di utara, daerah Segamat di timur dan daerah Batu Pahat di selatan.


Muar memang tidak asing dalam sejarah kesultanan melayu Melaka kerana pernah memainkan peranan yang penting dalam sejarah kesultanan melayu Melaka. Untuk mengetahui sejarah Muar dengan lebih lanjut, anda boleh klik di link ini sejarah penubuhan Muar Johor.


Dari aspek pelancongan pula, memang banyak tempat menarik untuk dilawati di Muar seperti Taman Tanjung Emas, Gunung Ledang, Air Hitam dan Bukit Kepong.


Kalau cerita pasal makanan pula, Muar memang popular dengan mee bandung Muar, otak-otak, dan asam pedas Parit Jawa. Kalau datang ke Muar tak merasa menu tradisi orang Muar memang tak sah.


Kalau anda ke selatan tanahair apa kata anda singgah di Muar Bandar Diraja untuk melihat sendiri apa uniknya Muar dari daerah-daerah yang ada di Malaysia. Oh ya, Tahniah untuk orang Muar, kini anda tinggal di Bandar Diraja...



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~

Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget