Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted




Orang ramai dan pengguna di negara ini perlu bersiap sedia dengan kemungkinan berlaku kenaikan harga barangan harian secara mendadak dalam masa terdekat terutamanya selepas pengumuman Bajet 2012.


Ini berikutan pembentangan Bajet 2012 yang antaranya melibatkan kenaikan gaji, imbuhan serta bonus tambahan kepada kakitangan awam di seluruh negara, pada 7 Oktober lalu dijangka akan mendorong peniaga tamak mengambil kesempatan menaikan harga barangan.


Gelombang kenaikan harga barang ini tidak mengenal siapa. Tidak kisahlah siapa pun menerima faedah kenaikan gaji, samada kakitangan kerajaan ataupun swasta. Semua akan menerima “tempiasnya”.


Kalau dah gaji pekerja tak naik pun mereka boleh naikkan harga, apatah lagi kalau ada berita kenaikan gaji yang akan menjadi satu “bonus” untuk peniaga-peniaga di Malaysia menaikkan harga. 




Baru-baru ini di Pahang, peniaga dikesan menaikkan harga daging ayam sehingga RM10 sekilogram. Naik hampir RM3 dari harga kawalan sekilogram ayam! Ini baru pengumuman kenaikan gaji yang diumumkan tempoh hari. Belum lagi diumumkan kenaikan harga petrol naik!!


Sebagai tindakan pencegahan, KPDNKK akan menubuhkan taskforce untuk pemantauan harga dan pada masa yang sama kerjasama bersama NGO pengguna dan rakan pengguna diperlukan dalam usaha kementerian dalam menangani isu kenaikan harga dan keuntungan melampau.


Oleh itu kita sebagai pengguna perlulah peka dengan hak kita sebagai pengguna. Kalau boleh boikotlah peniaga yang menaikkan harga barang sesuka hati atau lebih baik lagi buat laporan kepada pihak KPDNKK ! Jangan biarkan peniaga terus menekan pengguna !



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~

Comments
8 Comments

8 comments:

ejaMaria said...

betul tu semak harga sebelum beli...

ejaMaria said...

nak beli barang pun leceh... semak tarikh luput... semak harga... semak kandungan (kot ada elemen E...')... semak tin kemek ke elok... hadoiii

Miss PIJAOSIX said...

salam pakcik...

akak raso nak becucuk tanam laa..tanam gotah..tanam padi..tanam gandum....dah semuo eh naik...aduh..poning kepalo..!

Sandokhan said...

muak betul aku dgn belanjawan. Mesti effect macam-macam

mamaNoriz said...

dah agak dah!!

bonus lum rasa tpi harga dah naik dulu...huhu

aKU maNUsiA beRpeRaSaaN said...

pasni....tol naik...minyak naik....tax naik....

sebabnye??? nk cover kerajaan buat belanjawan terlebey....

kalau tak naikkan smua benda ni, mana kerajaan nak dapat duit cover balik?

ahaks!~

Sharinginfoz said...

naik2 yang tak sedap didengar ni

ParkAir said...

Pekerja swasta la yang naya. Peniaga bukan tnaya ko keje kerajaan ke swasta sebelum caj.

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget