Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Penggantungan Aziz Bari Ditarik Balik !




BREAKING NEWS


Menurut sumber, pihak Universiti Islam Antarabangsa (UIA) telah menarik balik penggantungan Pakar Perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari sebagai pensyarahnya berkuatkuasa serta-merta.


Menurut peguam Prof Dr Abdul Aziz Bari, Zulqarnain Lukman, beliau menerima surat daripada universiti memaklumkan bahawa anak guamnya perlu melapor diri kepada dekan fakulti undang-undang esok (25 Oktober 2011). Ini bermakna Prof Dr Abdul Aziz Bari boleh menyambung tugasnya seperti biasa esok.


Walaubagaimanapun siasatan terhadapnya masih berjalan kerana universiti perlu masa menimbangkan dengan teliti jawapan kepada surat tunjuk sebab.


Untuk rekod, pihak UIA menggantung Aziz Bari selama 1 minggu kerana kenyataan beliau mengenai baginda sebagai ketua agama negeri mempunyai hak campurtangan tetapi ia perlu selaras dengan ajaran Islam dalam isu JAIS menyerbu masuk ke dalam gereja yang dipercayai memurtadkan umat Islam.


Ekoran penggantungan Aziz Bari, kumpulan mahasiswa, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan pelajar UIA mengadakan demonstari selepas solat jumaat (21 Oktober 2011) di perkarangan Masjid UIA bagi mendesak pihak UIA menarik balik penggantungan itu.





Dipercayai penarikan penggantungan terhadap Aziz Bari adalah ekoran tekanan daripada kakitangan universiti, mahasiswa, ahli akademik dan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Datuk Saifuddin Abdullah dan orang awam.


Selain itu faktor lain yang dipercayai turut membawa kepada penarikan penggantungan itu adalah kerana rancangan mahasiswa mengadakan demonstrasi sempena kunjungan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ke universiti itu malam esok (25 Oktober 2011). Mungkin ada pihak-pihak tertentu tidak mahu majlis bersama Perdana Menteri 'diganggu'.


Secara peribadi, Admin TIDAK BERSETUJU dengan penggantungan Aziz Bari kerana ia tidak mempedulikan jaminan kebebasan akademik yang terkandung dalam dokumen mengenai pendidikan tinggi yang dikeluarkan Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).


Alangkah memalukan bagaimana ahli akademik yang diiktiraf di peringkat antarabangsa "ditekan, dimalukan dan dihukum" kerana memberikan pandangan dalam subjek kajiannya...




Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~

Comments
1 Comments

1 comments:

Miss PIJAOSIX said...

salam..
dah lame tak jenguk sini..sekali sudah tukar da...
p/s: susahnya la nak bagi pendapat...kate demokrasi...hihi

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget