Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Baru-baru ini kecoh dengan aduan pengguna yang membeli 30 biji telur ayam tiruan / palsu  pada harga RM11 di sebuah pasar awam Pulau Tikus di Pulau Pinang. 


Telur tiruan itu dikatakan mempunyai saiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.




Sebenarnya kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan dari natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon.


Nak tahu proses pembuatannya? Jom kita lihat gambar di bawah ini:-




Nampaknya memang mudah nak hasilkan telur tiruan ini. Menurut sumber, telur tiruan ini asalnya dari China dan mula di edarkan di pasaran Asia Tenggara sejak kebelakangan ini.


Jika termakan telur tiruan ini, ia mampu mengganggu kadar metabolisme dalam badan, hati dan otak jika dimakan pada kadar yang kerap.




Kepada pengguna yang terbeli produk tiruan di sarankan membuat laporan kepada Persatuan Pengguna atau Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK). 


Jangan biarkan hak pengguna di tindas !


Velasrizal Rodriguez


Adios~~~~

Comments
8 Comments

8 comments:

Sharinginfoz said...

Takut betul

amal said...

mmm.. dah rasa tak selamat nak makan telur..

Noriz said...

eeee teruk betul la....telur pun nak tiru...dah la budak2 suka mkn... takut nyeee,bahaya!

Zura said...

eee...bongek tul lah cina nie...patutlah mcm2 musibah dtg..keje aniaya org je...

relevan said...

Tapi telur saya original..

AngahSayang2314 said...

risau betul la... takut lak tengok

NOOR FATIN said...

adoi. bahaya pada kesihatan tu yang payah tuu. kena berhati2 la lepas ni!

azzey said...

Takutttttttttttttttttttttnya...

klik hb

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget