Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Kini Perodua menawarkan skim pembelian Kereta Perodua untuk pelajar tahun akhir IPTA & IPTS melalui kempen ‘What’s Up Graduate!’.


Objektif skim ini ialah bagi membolehkan para pelajar dan graduan yang baru saja menamatkan pengajian memiliki kenderaan sendiri melalui pakej mampu milik dan mudah.


Tawaran pembelian Kereta Perodua untuk graduan tahun akhir IPTA & IPTS ini bermula dari 1 Oktober 2012 hingga 31 Mac 2013 menawarkan :-

  • Bayaran ansuran bulanan serendah RM299.00
  • Kursus pemanduan percuma bernilai RM1,000.00 apabila mereka membeli kenderaan Perodua pertama mereka.
  • Perlindungan kemalangan peribadi percuma bernilai RM20,000.00 untuk pembeli.
  • Diskaun 50% untuk tempoh 2 tahun apabila melakukan servis kenderaan Perodua mereka di mana-mana 170 pusat servis Perodua di seluruh negara (mengikut terma dan syarat).

Apa pendapat anda tentang tawaran pembelian Kereta Perodua untuk graduan tahun akhir IPTA & IPTS ini? 


Secara peribadi saya merasakan objektif utama kempen ini ialah menaikkan jualan kereta Perodua yang agak lembab akhir-akhir ini. Caranya ialah dengan mensasarkan kepada golongan siswa siswi yang AKAN membeli kereta bila mereka berkerja nanti. 




Namun saya lihat cara ini lebih menguntungkan Perodua tetapi tidak memikirkan kesan jangka masa panjang kepada pelajar itu sendiri. 


Mungkin beberapa persoalan disini perlu diteliti oleh Perodua dan pelajar yang mahu beli kereta itu:- 

  • Tiada jaminan pelajar akan terus ditawarkan pekerjaan selepas tamat pengajian. Oleh itu bagaimana hendak membayar ansuran?
  • Bilangan orang muda yang bankrup sudah ramai ketika ini. Kempen ini mungkin dapat menambahkan lagi golongan muda yang bankrup akibat menanggung hutang.
  • Adakah peluang pekerjaan terhidang begitu luas kepada kelompok pelajar ini sehingga ditawarkan untuk beli kereta baru ini? Jika ya mengapa permohonan KPLI sehingga berpuluh ribu setiap tahun?
  • Kalau pelajar ini terpaksa extend bagaimana? Pada masa itu, sudah ada tanggungan hutang kereta? Itu belum kira hutang PTPTN.
  • Kalau pelajar dapat CGPA bawah 2.00 maka duit PTPTN terpaksa dibekukan untuk semester seterusnya oleh itu bagaimana untuk membayar ansuran kereta? Tak pasal-pasal nama akan disenaraihitamkan.  
  • Jika pelajar GAGAL membuat bayaran maka penjamin (guarantor) yang akan kena. Biasanya ibubapa, adik beradik dan saudara mara yang menjadi penjamin. Ini seolah-olahnya seperti penjamin atau ibubapa siswa itulah yang beli kereta sebenarnya. 

Memanglah bayaran ansurannya murah. Ini namanya skim belon. Mula-mula murah lama-lama mahal. Bila dah masuk 5 tahun hutang masih tinggi sebab sebelum ini bayaran ansurannya rendah.


Itu belum kira kos petrol, tol dan penyelenggaraan yang akan ditanggung pelajar. Oleh itu bukanlah ansuran bulanan sahaja yang perlu di ambil kira tetapi kos-kos lain juga. Kalau tidak, tidak bergeraklah kereta itu nanti. 


Anak-anak muda zaman ini perlu di didik susah perih mencari duit. Tidak boleh dimanja sangat. Nak itu bagi nak ini bagi. Biar mereka berkerja dahula baru buat hutang. Kalau tak dapat kerja lagi, nak bayar hutang macam mana. Tak kan sampai besar pun mahu menyusahkan ibubapa...



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~~~

Comments
5 Comments

5 comments:

Zura said...

sapa suruh jual kete mahal2..kan dh xde buyer...hehe

Anonymous said...

Bagusss

Asfan Ash said...

Laa kalau xde keje, extend dan kantoi exam, tu salah pembeli ka xbelajar n usaha betul2. xkanla businessmen perodua nak tolong pikirkan

Asfan Ash said...

Laa kalau xde keje, extend dan kantoi exam, tu salah pembeli ka xbelajar n usaha betul2. xkanla businessmen perodua nak tolong pikirkan

Anonymous said...

saya nak Tanya..untuk pelajar tahun akhir nie sekarang boleh dapat dengan harga rm299 lagi x?

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget