Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Bubur Lambuk 1 Malaysia VS Bubur Lambuk Kampung Baru



Jangan tak tahu sekarang ini dah ada bubur lambuk 1 Malaysia. Sekarang dah jadi trend semua benda nak letak jenama 1 Malaysia dari klinik sampailah ke bazar Ramadhan.


By the way, baru-baru pada 16 Ogos 2011 telah di adakan 1 acara memasak bubur lambuk 1 Malaysia telah di adakan di perkarangan Masjid Kampung Sempam Baru, Raub Pahang.


Bubur lambuk ini diperbuat daripada beras dengan campuran rempah dan sayuran pucuk paku. Sesetengah tempat, ada pembuat bubur lambuk yang meletakkan keropok, kicap dan budu juga ditambah bagi menambah perisa. 


Sebanyak 5 periuk besar digunakan untuk memasak bubur lambuk 1 Malaysia ini. Sudah menjadi kelaziman bagi masjid dan surau di daerah Raub menyediakan dan mengagih-agihkan hidangan bubur lambuk ini kepada umat Islam di kawasan sekitar. 


Secara peribadi, bubur lambuk yang dihasilkan di Kampung Baru Kuala Lumpur lebih sedap berbanding bubur lambuk yang lain termasuklah bubur lambuk 1 Malaysia ini.




Maklumlah setiap kali Ramadhan ramai warga kota sanggup beratur panjang di Masjid Jamek kampung Baru untuk mendapatkan bubur lambuk ini. Bila dah siap, tak sampai 30 minit, semuanya habis diedarkan kepada orang ramai. 


Nak tau sebab apa sambutan hangat bubur lambuk Kampung Baru ini? Resipi turun-temurun serta serta keberkatan air Masjid Jamek Kg. Baru menjadi punca ramai yang ketagih dengan bubur lambuk Kg Baru.


Bubur lambuk ini bukan sahaja dihasilkan pada bulan Ramadhan, sebaliknya jika ada pihak-pihak yang mahu membuat tempahan, ianya boleh dilakukan. Setiap satu periuk dikenakan harga RM450.


Kalau nak try bubur lambuk Kampung Baru bolehlah berkunjung di Kampung Baru Kuala Lumpur. Tapi bila pemberian bubur lambuk ini kepada orang ramai tidak dapat di pastikan. Kalau yang jual punya ada lah di Bazar Ramadhan Kampung Baru...



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~

Comments
3 Comments

3 comments:

amirah said...

laaaa...bubur pun ada 1Malaysia gak?? ermm...

Sandokhan said...

bubur lambuk KG.Baru memang sedap. Ini sangat serius...!

Zura Tahir said...

waah..siap sticker...jenayah pun ada jenayah 1 malaysia..hehe

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget