Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Pentingkah Dara Itu???


Dalam Islam, ketika memilih calon isteri, seseorang pemuda digalakkan mencari seorang gadis. Alasan yang diberikan adalah gadis lebih menghiburkan dan sama-sama belajar bergurau senda. Sedangkan seorang janda sudah mempunyai pengalaman dan memori dengan bekas suaminya dulu.

Namun begitu pada dasarnya tidak ada halangan untuk seorang pemuda untuk memilih sama ada seorang gadis perawan atau seorang janda sebagai bakal isterinya dan Islam sendiri tidak meletakkan syarat kepada teruna untuk memilih gadis atau janda, Cuma digalakkan memilih gadis - dan ini adalah isu hati lelaki semata-mata.

Bagi aku, aku lebih cenderung melihat dari sudut harga diri seorang gadis. Terus terang aku nyatakan, isu dara dalam artikel ini maksudnya hubungan seksual sebelum perkahwinan (zina) akibat meluasnya pergaulan bebas dalam masyarakat kita.

Kadang kadang kita terdengar di kalangan lelaki teruna bahawa ‘dara itu sudah tidak penting’. Yang penting bagi mereka ialah kasih sayang, kesetiaan, kejujuran dan hormat menghormati antara suami isteri. Lagi pun apabila seseorang gadis yang pernah terlanjur sudah bertaubat dan insaf, maka isu itu sudah tidak timbul lagi.

Kadang kadang kita tertanya-tanya perlukah lagi soalan ‘apakah dara itu penting?’.

Isu sosialnya ialah apabila generasi muda mula menganut idea bahawa dara itu tidak penting.

Dalam masyarakat kita, seseorang gadis yang tidak dara (sudah melakukan hubungan seks) dipandang rendah dan dicemuh. Lelaki teruna mengelak diri dari mengambilnya sebagai isteri. Ibu bapa si gadis berasa sangat malu. Gadis itu sendiri berasa bersalah dan berasa tertekan dan sedaya upaya menyembunyikan rahsia.

Secara kesimpulannya apa yang hendak disampaikan ialah berkenaaan runtuhnya institusi sosial kita.

Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini?

Rasanya kita semua sedia maklum.

Comments
2 Comments

2 comments:

Sharinginfoz said...

good sharing...... keep it up...

Dapat 1st Class, Tak Boleh Buat Kerja????

Yes, Dah Cancelled Credit Card

Anonymous said...

Ini berdasarkan beberapa hadis Nabi s.a.w. yang menggalakkan berkahwin dengan anak dara. Sabda Nabi s.a.w dalam hadis yang diriwayatkan Ibn Majah dengan sanadnya yang hasan: (maksudnya) : “Hendaklah kamu mengahwini anak dara. Ini kerana mereka lebih baik perkataannya, lebih subur rahimnya dan lebih redha dengan yang sedikit”.

Cuba kena atas batang hidung sendiri

nak ke kita kepada seorang perempuan yang senang saje memberikan kesucian dirinya kepada lelaki lain

lebih teruk sekali maruah diri seorang perempuan islam telah di ambil oleh lelaki yang bukan Islam contohnya orang india atau cina

dimanakah perempuan itu letak maruah dirinya sebagai islam dan lalu memberikan kepada orang bukan islam kerana ditipu dengan janji tipu lelaki bukan islam. Ramai lelaki bukan islam mengatakan perempuan melayu are cheap so they try with janji manis and use old method skill “I will masuk islam”

Gila x selepas perempuan melayu telah berikan maruah dan dara kepada orang bukan Islam, perempuan melayu tu in the end nak cari Lelaki Melayu yang beragama Islam

Orang bukan Islam diletakkan tarafnya lebih tinggi daripada lelaki Islam oleh perempuan melayu tersebut kerana telah memberikan dara dan maruah yang tidak dapat dibeli oleh wang ringgit walaupun 1 billion ringgit

Talk is cheap. To all Lelaki Islam, you nak x you bukan orang yang pertama, dan yang lagi gila tubuh badan dan aurat perempuan yang bakal jadi isteri telah di ratah oleh lelaki lain sebelum kamu.

Maruah seorang perempuan perlu dijaga. Mesti ada sebab Allah jadikan seorang perempuan itu dilahirkan DARA

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget