Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Kadar caruman baru KWSP untuk majikan ialah 13% berkuatkuasa Januari 2012 adalah untuk Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang menerima gaji bulanan tidak melebihi RM5,000.


Ini bermakna kenaikan 1% dari kadar caruman sebelum ini iaitu 12%.  Walaubagaimanapun caruman pekerja kekal pada kadar 11%.


Tujuan kenaikan kadar caruman KWSP ini adalah sebagai langkah menangani masalah tidak cukup pendapatan semasa bersara yang dihadapi golongan pesara.


Selain itu pekerja berumur 55 tahun ke atas yang menerima gaji tidak lebih RM5,000 juga akan menerima manfaat ini apabila majikan mereka diwajibkan mencarum 6.5% atau tambahan 0.5% manakala pekerja terus mencarum pada kadar 5.5%.




Secara peribadi saya merasakan kenaikan kadar caruman baru KWSP untuk majikan dari 12% ke 13% ada baiknya kerana :- 

  • Kadar inflasi di Malaysia semakin meningkat sekaligus kos sara hidup juga meningkat. Untuk menjamin golongan pesara mempunyai simpanan yang mengcukupi di hari tua nanti eloklah majikan membuat pemotongan lebih sedikit.   

  • Kajian menunjukkan 70% pesara menghabiskan simpanan mereka dalam tempoh 10 tahun sedangkan jangka hayat penduduk Malaysia meningkat. Oleh itu langah yang diambil untuk memastikan golongan ini sentiasa mempunyai simpanan lebih di hari tua amatlah penting.

Selain dari itu, saya juga merasakan kenaikan ini bukan sahaja untuk kepentingan pencarum KWSP sahaja tetapi juga untuk kepentingan KWSP itu sendiri di mana ini akan memenuhkan kembali kantung KWSP. Maka selepas ini lebih banyak pelaburan boleh dilakukan oleh pihak KWSP.


Untuk maklumat lanjut mengenai kadar caruman baru ini atau anda nak semak betul ke majikan anda membuat caruman pada kadar yang betul, anda boleh melayari www.kwsp.gov.my atau mengunjungi cawangan KWSP terdekat selain menghubungi pusat panggilan di talian 03-89226000.




Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~~~

Comments
2 Comments

2 comments:

Miss PIJAOSIX said...

bagus2......!!!

kimmie said...

bagus kenaikan ni, utk jaminan masa depan.

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget