Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted



Tarikh permulaan puasa 2013 (1 Ramadhan 1434H) dijangkakan pada 10 Julai 2013 manakala umat Islam dijangka akan menyambut Hari Raya Aidilfitri 8 Ogos 2013 berdasarkan ramalan Unit Falak, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) 


Jangkaan awal 1 Ramadan 1434H, berdasarkan hitungan pengiraan falak, ijtimak atau detik pemisahan fasa bulan Syaaban dengan fasa bulan baru (Ramadan) berlaku pada 8 Julai, bersamaan waktu Malaysia pukul 3.16 petang.


Tarikh 29 Syaaban iaitu bersamaan hari rukyah, juga jatuh pada 8 Julai ini. Bagi jangkaan awal Syawal 1434H pula, ia berdasarkan perkiraan falak, ijtimak atau detik pemisahan fasa bulan Ramadan dengan fasa bulan baru, Syawal berlaku pada 7 Ogos, bersamaan waktu Malaysia pukul 5.51 pagi. Tarikh 29 Ramadan iaitu bersamaan hari rukyah (jika 10 Julai adalah 1 Ramadan) juga pada 7 Ogos.


Walaubagaimanapun tarikh mula berpuasa ini masih tertakluk kepada pengumuman rasmi Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.


Ramai di kalangan kita yang mengambil kesempatan pulang ke kampung halaman atau bercuti pada 6 dan 7 Julai 2013 (sabtu dan ahad) sebelum bulan Ramadhan tiba.


Pada 26 Julai 2013 (jumaat) umat Islam akan menyambut Nuzul Al-Quran yang jatuh pada 17 Ramadhan 1434H. Nampaknya kita akan bercuti selama 3 hari (jumaat, sabtu, dan ahad). Pasti ramai yang akan pulang ke kampung halaman menyambut Ramadhan bersama keluarga tersayang.


Di sini saya ingin mengucapka selamat menyambut bulan Ramdhan dan Selamat Berpuasa kepada seluruh umat Islam di Malaysia. Semoga kita sama-sama dapat manfaat dan meningkatkan amal ibadat pada bulan yang mulia ini....



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~~~

Comments
4 Comments

4 comments:

Sharinginfoz said...

selamat menyambut ramadhan semua

dMaskur said...

19 July ? Are You correct about this date? Maybe 09 July

Anonymous said...

selamat berpuasa

Topik said...

Makasih dan Selamat menunaikan ibadah puasa, semoga amal ibadah kita diterima oleh Allah SWT.

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget