Aku Lihat Aku Fikir Aku Tulis...

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

You need to upgrade your Flash Player to version 10 or newer.

Ruang Iklan

Photobucket Be The Most Wanted ruang pengiklanan Be The Most Wanted Be The Most Wanted
Be The Most Wanted Be The Most Wanted Maxis Maxis Be The Most Wanted

Lafaz Takbir Raya Aidilfitri



Setiap kali tibanya Hari Raya Aidilfitri, lafaz takbir raya Aidilfitri pasti akan berkumandang di masjid-masjid, rumah-rumah persendirian dan di kaca-kaca televisyen dan radio apabila diumumkan anak bulan Syawal telah kelihatan.


Pada hari kemenangan ini, kita disunatkan untuk meraikannya dengan melaungkan takbir raya Aidilfitri. Ini kerana dengan bertakbir, kurniaan Hari Raya Aidilfitri akan dapat dirasai dan  dihayati sehingga melahirkan rasa kesyukuran atas kebesaran serta keagungan Allah Taala, sesuai dengan maksud takbir iaitu mengagungkan Allah SWT dengan  melafazkan kalimah ‘Allahu Akbar’. 


Jom sama sama kita bertakbir raya. Kalau tak tahu bacaan takbir, boleh rujuk lafaz takbir hari raya di bawah ini:- 









Menyambut kedatangan Hari Raya Aidilfitri dengan bermain mercun bukanlah cara yang dianjurkan oleh ajaran Islam dan bukan cara memuliakan kedatangan hari yang mulia itu. Apatah lagi perbuatan ini juga boleh menjurus  kepada bahaya dan pembaziran yang  dicela oleh Islam. Islam mempunyai  caranya yang tersendiri semasa merayakan hari-hari kebesarannya.


Sebenarnya Hari Raya Aidilfitri bukan hari untuk kita berpesta tapi sebenarnya peluang untuk  kita beribadat dengan melafazkan rasa syukur di atas anugerah Allah  Ta‘ala melalui takbir dan ibadat-ibadat lain yang kita lakukan. 


Oleh itu, meriahkanlah suasana Aidilfitri itu dengan melaungkan takbir raya Aidilfitri kerana menyambut Hari Raya Aidilfitri berserta laungan takbir adalah satu ibadah dan syiar bagi kita sebagai melahirkan rasa syukur kita kepada Allah SWT..



Velasrizal Rodriguez



Adios~~~~

Comments
0 Comments

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

    ShoutMix chat widget